20. 9. 2009

Podzimní vkrádání

Příroda začíná mít své kreativnější období

Nemůžu spát. V noci. A přes den zase nezvládám bdělost.

Vsugerovalo si snad moje tělo, že jelikož je na Erasmu, měl by správný biorytmus být ve dne spánek v noci party?
Nebo se již připravuje na polární noc s tím, že když bude vlastně pořád tma, tak je celkem jedno kdy se spí a kdy má být člověk vzhůru?

Možná se ve spánku oddávám astrálnímu cestování a díky tomu mívám denně jet lag. Kdo ví.

Mimo tento spánkový problém jsem zažila fajn weekend plný turistických stezek, hub, brusinek a borůvek. Houby bych měla zdůraznit.

To co tady roste jsou hříbkové godzilly. Když něco takového najde houbař v čechách volá hned na Novu a hned se točí reportáž o tom co výjimečného našel. Monstrózní rozměry zdejších hub mi prvních pár hodin braly dech. Pak, jak už to bývá, jsem si zvykla.

Jedna z větších hub

Houbaření ve Finsku je však celkem nuda. Tady totiž člověk má spíš problé m šlapat někam kde houby nejsou. Rostou totiž všude. A není pravda, že je Finové nesbírají, jak si mnoho lidí myslí, ono je totiž nad lidské síly takové množství hub nasbírat.Stačí jít pár metrů lesem a hned můžete mít plnou tašku hub. Z jedné houby uděláte polévku a smaženici pro pět lidí. Zbytek buď usušíte nebo namrazíte. To v Čechách je to jinak. Rodiny pořádají dostlova hony na houby.Bedlivě sledují počasí a když už se zdá, že by houby mohly růst, vstanou druhý den brzy ráno a upalují do lesa doufajíce, že tam budou první a hub budou mít aspoň na smaženici. Tohle by Fin dle mého názoru nepochopil (no a nejen Fin). Zkrátka houbaření v Čechách se podobá bojovce, zatímco houbaření ve Finsku je spíš jako nákup v sa moobsluze- velký výběr a na dosah ruky.

Náš byt se nyní proměnil v sušárnu hub (díky mým tolerantním spolubydlícím) a já konečně pochopila a docenila proč máme tak obrovský mrazák. Odedneška už má moje čínská zelenina a Silviina Quatro formagi pizza společnost. Tvoří jí asi 5 litrů borůvek a nespočet hub. Na konzumaci mám tři měsíce. Tak uvidíme.


Pár promrzlých borůvek...

...a jak chudinky skončily

0 komentářů: