6. 8. 2009

Senegalská kuchyně

Ve všech průvodcích co jsem četla se píše, že senegalské jídlo je klenot západní afriky. Pokud tomu tak opravdu je, jsem šťastná, že jsem neměla tu čest seznámit se se zbytkem.

Nechci však senegalcům křivdit- jídlo může být dobré a dobré často i bývá, problém je však v tom, že jídel není velký výběr a tak se jí pořád jedno a to samé. Senegalská kuchyně je dle mého názoru zoufale nejkreativní.

Následovat bude popis toho co senegalci jí, jakým způsobem popíšu v jiném článku

Snídaně:
Vlivem francouzského kolonialismu se dostali do afriky francouzské bagety, které tvoří každodenní snídani. Bageta se natírá buď máslem nebo majonézou a nebo pikantní směsí ze sardinek. Jakožto osoba alergická na pšenici jsem ani jedno z toho neokusila. Podle ostatních však tuším, že nebylo zas tak o co stát.

Oběd:
K obědu moc velký výběr jídel neexistuje. Vždy se jí rýže a k tomu několik variací.

a) Tiemboudienne
Senegalské národní jídlo. Název znamená doslova rýže a ryba, což jsou také hlavní ingredience. Ryba je smažená a rýže se vaří v pikantní rajčatové omáčce, zároveň s pár kousky zeleniny. Vše je vždy nacucané olejem a často velice kořeněné (používá se zabijácká směs chilli, černého pepře, česneku a cibule, často v zabijáckém množství).

b) Yassa
Jedná se o rýži s marinovaným masem (může být jakékoli), které se však často vynechává, a s cibulovou omáčkou. Takže vlastně rýže s cibulovou omáčkou. Cibulová omáčka je opět velice mastná, pikantní a kyselá a já jsem z ní nikterak nadšena nebyla.

c) Tieb
Měla jsem to štěstí ho jíst jednou. Jde o rýži s rajčatovou omáčkou. Nic speciálního.

d) Mafé
Moje nejoblíbenější senegalské jídlo. Opět rýže s omáčkou. Omáčka se dělá z arašídové pasty a když se umí ( a já umím:-)) je výborná. Sice opět vše plave v oleji, ale naštěstí se většinou používá méně koření, takže člověk může mít i po jídle v ústech dobrý pocit.

Večeře:
Poskytuje nejvíce variant. Narozdíl od oběda se nikdy nejí k večeři rýže.
Nejčastěji se jí kuskus, který se vyrábí z prosa (což mě udělalo opravdu radost). Může se jíst nasladko se zakysaným mlékem (bohužel s mléčným průmyslem je to problém, kvůli špatné hygieně nejsou mléčné výrobky zrovna to co by měl člověk jíst, já mléko nepiju protože jsem na něj také alergická, ale ostatní, kteří ho v senegalu pili měli vždy střevní problémy).
Nebo je slaná varianta s rajčatovou omáčkou.
Méně tradiční je jíst kuskus např. s rybou, ale i to se občas vidí.
Dále se hodně jí těstoviny s cibulovou omáčkou, nebo ryba s cibulovou omáčkou a k ní se jí jako příloha bageta.

Pití:

K snídani se pije obvykle černý čaj- Lipton v pytlíčku. Jiný černý čaj tu neexistuje.
Jako druhá varianta se nabízí káva a to buď klasické nescafe a nebo a to nelze vynechat je senegalská káva, která se jmenuje Cafe Touba. Pokud je čerstvě umletá neexistuje nic lahodnějšího. Jde o mix africké kávy s kořením (podle mě kardamon). Bohužel ji senegalci příliš sladí (kolik ml vody tolik g cukru a to vážně). Nikdy dříve jsem kávu nepila, ale po té co jsem ochutnala cafe touba nedokážu si už představit ráno bez té úchvatné vůně.
Zkrátka nad cafe touba není.

Dále senegalci občas vyrábí několik ovocných džusů.
a) jus de bissap - sladko kyselý nápoj červené barvy, vyrábí se z okvětních lístků bisapu (do češtiny překládáno jako šťovík ale to mi přijde divný)
b) jus de gingembre - opravdu síla, ale pokud milujete zázvor tak jako já, bude vám chutnat. Prostě zázvorová šťáva s vodou
c) jus de baobab - dělá se z mléka a plodu baobabu a chutná úchvatně. Musím říct, že ačkoli jsem na mléko alergická a bylo mi po tom dost špatně, ta chuť stála za to.

Senegalci nejčastěji pijí vodu. Propadli však také coca-cole a podobným limonádám. Vyrábí i několik vlastních s příchutí tropického ovoce. Nejlepší je dle mého názoru ananasová limonáda, která se jmenuje Gazelle Ananas a chutná opravdu po ananasu:-)

Co může být překvapivé je, že v Senegalu ač je to muslimská země se vyrábí dokonce dvě značky piva.
První se jmenuje Gazelle a chutná opravdu strašně. Druhé se jmenuje Flag a pít už se občas dá. Nejlepší co můžete udělat je smíchat to se sprite. Nebo to nepít vůbec.

Nerada bych opomenula tradiční senegalské pití čaje, ale tomu, společně s kulturou stolování, chci věnovat samostatný článek.

5 komentářů:

Manželka řekl(a)...

Pivo jsem nezkoušela, ale těch jídel je mnohem víc. Jen se nevaří tak často.

Petite Ziri řekl(a)...

tak já jsem za měsíc a půl nic jiného neviděla...jenže ber oblast okolo Matamu, kde nejsou žádné plody moře a podobné věci a celkově je to oblast dosti chudá.

Vlastně ani přítel který už je v senegalu 7 měsíců nezná kromě tiemboudienne a yassy žádný jiný oběd...pořád se jí jen tohle.

Vím že na pobřeží moře hodně vaří z mušlí, ale že by těch jídel bylo o mnoho víc mi nepřipadá, aspoň tedy ne těch "senegalských" ale možná že se pletu

Manželka řekl(a)...

Ale jo, jsou koblížky, všelijaké smažené věci z těsta, saláty s rybami a hranolky... Večer vymámím z chotě podrobnosti, přiznávám, že mně ke štěstí stačí yaasa, kterou miluju :) . A omáčka z okry, hnusná, slizká, znáš? A fonde k večeři... a laax (to je tedy z mléka, ale nikdy mi po něm nic nebylo)...

Manzelka řekl(a)...

Tak jsem zavedla novou rubriku receptů, zítra u mě budou koblížky :-) . A, teď se dívám líp, "tieb" není žádné zvláštní jídlo, to je "ceeb", "rýže". :)))

Anonymní řekl(a)...

Taky jsem ochutnala senegalskou kuchyni.. na to že jsou to dost ostrá a těžká jídla, chutnaji mi a zamilovala jsem si je.. a ´ta jejich slavná káva mi vůbec nechutná ale voní nádherně. Ten jejich čaj to je taky dílo..