29. 10. 2009

Finská jména

Na Finsku, Finech i finštině mě fascinuje prakticky vše. Poslední dobou však hlavně finská jména a to převážně ta křestní.

Většina finských křestních jmen je finskou formou běžně používaných jmen evropských. Ikdyž tak možná na první pohled nevypadají.
Příklady

Antti (Ondřej), Hannu (Johan), Jaakko (Jakub), Anu (Anna), Jussi (Jan), Kaisa (Kateřina), Kirsi (Kristýna), Marjo (Marie), Oili (Olga), Paavo (Pavel), Ville (Vilém)

Pak je tu ovšem ještě spousta dalších křestních jmen, která mají vždy něco společného s přírodou. Mám tady například kamarádku, která se jmenuje Březová Větvička- tedy finsky Ritva.
Tahle jména se mi líbí ze všeho nejvíc. Jak už jsem se tady jednou zmiňovala, moje nejoblíbenější jméno by bylo Pilvi- tedy Mráček.
Dala jsem dohromady informace o jménech z několika zdrojů a tady je výsledek

Aamu- Jitro
Hilja- Ticho
Helmi- Perla
Ilma- Vzduch
Ilta- Večer
Järvi- Jezero
Kanerva- Vřes
Kauko- Daleko
Kirsikka- Třešeň
Kielo- Lilie
Kivi- Kámen
Kukka- Květina
Lumi- Sníh
Marja- bobulka
Meri- Moře
Minttu- Máta
Orvokki- Fialka
Otso- Medvěd
Päivi- Den
Pekka- Kámen
Pilvi- Mráček
Pinja- Pinie
Pyry- Sněhová bouře
Riku- Břeh
Ritva- Březová větvička
Säde- Paprsek světla
Sini- Modrá
Suvi- Léto
Tähti- Hvězda
Taimi- Mladý stromek
Terho- Žalud
Terttu- Trs
Tuija- Cedr
Tuuli- Vítr
Tuulikki- Větříček
Vanamo- Zimozel severní (finská kytka prostě:-))
Varpu- Větvička
Vesa- Mladý stromek
Visa- Bříza
Vuokko- Sasanka
Väinö- Široká řeka



Mnoho těchto jmen se používá opravdu častu. Zároveň však jako podstatná jména neztrácejí svůj význam. Takže to není jako v češtině, kde máme například jméno Růžena- tedy odvozeno od růže. Po Finském způsobu by to byla prostě jen Růže. Takže tuuli je opravdu ve finštině vítr, helmi je opravdu perla atd.

Aby toho nebylo málo tak i finská příjmení jsou odvozena od přírody.
Například
Hakanen- Lesík
Virtanen- Řeka
Isomäki- Velký kopec
Hirvonen- Los
Järvinen- Jezero
Karppanen- Brusinka
Lahti- záliv
Mäki- Kopec
atd.

(pozn. Zde příkladů tolik neuvádím, protože příjmení se hůř překládají. A přeci jen nemám tak velkou slovní zásobu ani zdroj příjmení:-))

No není to krásné být třeba Jezerní Fialkou? Orvokki Järvinen?
Co třeba Modrý Svah? Sini Rinne?
Ostrovní Vítr? Tuuli Saarinen?
Já si stojím za svým Slunečným Mráčkem- Pilvi Aurinkoinen:-)

A co vy? Jak byste se chtěli jmenovat?

10 komentářů:

Unknown řekl(a)...

úžasný, příště až se budu seznamovat s nějakými Finy, tak si vytisknu tvůj seznámek a zrovna si přeložím, koho jsem to vlastně potkala :-)

LinPoro řekl(a)...

ale kdyby ses příjmením jmenovala Aurinkoinen, přišlo by to legrační i Finům.d:-)
asi nejdivnější (nemůžu se rozhodnout, jestli v dobrém, nebo špatném slova smyslu) finské jméno, se kterým jsem se setkala já, bylo Nalle Hukkataival..

Výtlemskissa řekl(a)...

Tak to je skvělý článek, nevadilo by ti, kdybych si ho dala na blog o Finsku? Nebo alespoň odkaz. Kdyžtak mi napiš komentář na blog finland.bloguje.cz Kiitos :)

Anonymní řekl(a)...

Chci se jmenovat Mika Rautatieasemalainen. :D

anushka řekl(a)...

Moje oblíbené přijmení je Sydänmaa... a vůůůbec to nemá co dočinění s nositelem tohoto jména :D

Výtlems.kissa řekl(a)...

Děkuji mnohokrát :)

Anonymní řekl(a)...

Tak já budu Karjanpaskanen... :D

Karoliina řekl(a)...

Mě fascinuje jméno Onni (Štěstí), tak se jmenovalo mimino, o které jsem se starala, a tomu děcku to sedělo jak prdel na hrnec :) Původně se měl jmenovat Toivo (Naděje), což je taky hezké :)

Anonymní řekl(a)...

Ilta Järvinen - večerní jezero... překrásné!!!

Anonymní řekl(a)...

Hezký článek. :D Mně se líbí Korpikoski..