22. 10. 2009

Věřit zprávám? Kterým?

Včera mi vyrazila dech zpráva o velmi vysokém počtu nakažených virem H1N1 tzv. prasečí chřipkou zde v Rovaniemi. Laponská ústřední nemocnice (mimochodem můj soused) údajně hlásí více než tisíc nakažených. A tisíc nakažených na město s počtem 60 tisíc obyvatel, to je vcelku děsivé číslo, vždyť jsou to téměř dvě procenta.

Nejsem si však jistá, jestli této zprávě věřit. Novinky ohledně prasečí chřipky sleduji celkem pravidelně od samého začátku. Z počátečního šílenství v dubnu, kdy se o ničem jiném v podstatě nemluvilo, jsme postupně přešli do stavu, kdy o chřipce již téměř neslyšíme (nicméně musím podotknout, že nyní nesleduji ani televizní ani rozhlasové zpravodajstí, ale pouze čtu on-line noviny, takže můj pohled může být zkreslený). Přesto se snažím informace o chřipce z různých zdrojů pravidelně sama vyhledávat.

Zpráva o enormním počtu nakažených v Rovaniemi pochází z tohoto zdroje http://www.yle.fi/uutiset/news/2009/10/wave_of_new_swine_flu_cases_in_lapland_1096191.html. Zajímavé je, že kromě jednoho dalšího zdroje, který převzal informace z www.yle.fi není nikde o Rovaniemi a chřipce ani zmínka.Ještě před několika málo dny zněly oficiální zprávy zcela jinak. National Institute for Health and Welfare minulou sobotu( tedy 16. října) přinesl zprávu o tom, že v celém Finsku je jen 377 nakažených prasečí chřipkou ( zdroj zde nicméně jen ve finštině http://www.ktl.fi/portal/suomi/terveyden_ammattilaisille/tartuntataudit_ja_epidemiat/influenssa_a_h1n1v_raportoidut_tapaukset) a ani sama nemocnice na svých stránkách nemá informaci o tisícovce nakažených, nýbrž jen o desítkách případů (http://www.lshp.fi/default.aspx).

Světová zdravotnická organizace včera podala zprávu (http://www.euro.who.int/influenza/AH1N1/20090923_1 ) že nakažených v celé Evropě je 52 000 potvrzených případů nákazy. Že by byla taková koncentrace zrovna tady v Laponsku, to se mi prostě nechce zdát.

Navíc Finsko mi samo o sobě nepřipadá jako země, kde by se prasečí chřipka musela rychle šířit. Hygiena je tu na velice vysoké úrovni, prevence chřipky tady jede na plné obrátky již minimálně od mého příjezdu v druhé půlce srpna, téměř na každém kroku narazíte na nádoby na dezinfekci rukou, na každém záchodě je návod na to jak si správně umýt ruce (no fakt, vyfotím to, je to docela legrační). Také fakt, že Finsko je téměř "bezdotyková kultura" ( na rozdíl od všech francouzů, španělů, italů a podobných, co se olíbávají na každém kroku) by také mohl přispět k tomu, že se virus nebude šířit tak rychle. Navíc Finové také žijí mnohem zdravěji, než většina Evropanů.

Opravdu nevidím důvod proč by z celé Evropy měla být tak obrovská koncentrace nakažených právě zde v řídce osídleném Laponsku, kde možností nákazy je mnohem méně, než kdekoli jinde.Je pravda, že zde existuje jakýsi turistický ruch, ale ten bych řekla, bude zřetelný až o Vánocích. Na druhou stranu lidé tu téměř nejezdí hromadnou dopravou, nejsou tu žádná kulturní centra, kde by lidé trávili spoustu času. Nejriskantnější místa jsou tedy školy a zaměstnání. Jestli však jede všude prevence tak jako na naší univerzitě, nepřipadá mi nikterak riskantní se zde pohybovat.

Kdybych žila stejným způsobem jako žiju když jsem v Praze, dokázala bych si představit vysoké číslo nakažených jako realitu (v Praze jsem neustále mezi lidmi, jezdím pouze MHD, hodně chodím do kaváren, různě za kulturou a rozhodně si nedezinfikuju nonstop ruce tak jako tady). Ale tady mi to připadá opravdu přehnané.

Mám věřit, že tady propukla epidemie nebo mám trvat na tom, že je to jen "kachna"?

Vím, že to na mé situaci nic nezmění, dezinfikovat ruce a jinak snižovat nebezpečí nákazy budu i nadále.

Ale stejně, jen tak z principu, by mě zajímalo jak to vlastně je. Nemám ráda, když mě někdo tahá za nos.

2 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

Taky nevím co si o prasečí chřipce myslet...asi se nechám překvapit, doufám,že to bude pozitivní překvapení :)

Michala Beer řekl(a)...

Ahoj, je to už po dlouhé době, co jsem zabloudila na Tvoje stránky.. (asi to bude tím odkazem na facebooku..?)a jedním dechem přečetla skoro všechny články..fakt super fotky i text.. ávidím, že Ti ten Erasmus:) s prasečí chřipkou se to snad brzy u vás vyřeší! Tak si tot am andáel užívej