3. 10. 2009

Karjalanpiirakka aneb moje prokletí

Je to již více než dva roky co mi byla zjištěna silná alergie na gliadin a kasein (česky: pšeničný lepek/ bílkovina obsažená v pšenici a bílkovina obsažená v kravském mléku).
Celé ty dva roky jsem se úspěšně vyhýbala všemu mléčnému i pšeničnému, protože jsem věděla jaké zlo to může napáchat. Ale stalo se co se stát muselo.

Když jsem přijela do Helsinek moje finská slovní zásoba nebyla příliš rozvinutá a ke své smůle jsem si zapoměla najít ve slovníku jak se řekne pšenice a mléko (pro mě naprosto nejnutnější slova- umím je už snad ve všech evropských jazycích). Můj průvodce Lonely Planet alergiky naprosto opomíjí (narozdíl od vegetariánů), nicméě jsem se v něm dočetla, že jedno z nejlepších finských jídel jsou Karelské pirožky (finsky karjaalanpiirakka)- pečivo ze žitné mouky plněné rýží. Znělo to jako ideální kombinace. A tak jsem si jich pár koupila...


...tak úchvatné pečivo jsem nikdy nejedla. Je to dokonalost sama! (blonďatá poznámka: a navíc to má jen 700KJ na 100g :-D)

Později jsem se naučila, že to čemu se mám vyhýbat jako čert kříži se řekne vehnäjauho a maito. Svět by nebyl dostatečně krutý, kdyby se obě tyto složky v karolském pirožku nevyskytovaly.
Pro mě již však bylo pozdě. Karelským pirožkům jsem podlehla. Spoléhala jsem na to, že tam té pšenice dávají jen maličko, takže by mi to nemělo ublížit. Evidentně v těch posledních pirožcích které jsem snědla na pšenici nešetřili. No a tak jsem ublížená. A je mi špatně.

Nikdy jsem neměla problém držet tuhle pitomou dietu. Sice mě štvalo, že už nikdy neochutnám opravdovou pizzu, koblihu ani jakékoli jiné pečivo a cca 80 procent potravin v běžných obchodech mi je zapovězeno, ale vždycky jsem vydržela. Naprosto jsem nechápala ty, kteří s dietou nevydrží, kteří vzdají ten nekonečný boj a i za cenu neustálých bolestí a předpokladu že se nedožijí příliš vysokého věku, prostě pšenici jíst budou. Teď už jim možná rozumím.

Ikdyž mi teď mizerně a mám bolesti, nejsem si úplně jistá jestli ty poslední karelské pirožky co jsem snědla byly moje opravdu poslední. Je to boj.

4 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

Vidíš to, já ji mám taky a zatím se držím.. jen očuchávám co můžu, ale neochutnávám, na to mi bylo moc blbě než mi to zjistili. Každopádně napůl závidím.. taky bych ráda nějak beztrestně ochutnala spoustu věcí :)

Petite Ziri řekl(a)...

Já se právě držela opravdu dva roky. Poprvé jsem musela porušit dietu v senegalu, kde jsem byla vůbec ráda, že bylo jídlo. Po těstovinách mi nebylo špatně, ale řekla jsem si že to nebudu pokoušet. Nicméně karjalanpiirakka to je moje zhouba.Od pátku se ale držím od týhle finský lahůdky dál.
Ale Finsko je pro bezlepkáře a jiné alergiky rájem.

Anonymní řekl(a)...

ziri, fakt?? Dělají hodně bezlepkových věcí? Kdyby se ti o tom chtělo ještě rozepsat..... :)

Petite Ziri řekl(a)...

Opravdu je to tu skvělé. Jen drahé. Napíšu o tom víc. Chtěla jsem to udělat už dávno ale nevěděla jsem jestli to někoho bude zajímat. A jelikož zajímá tak to tu bude...:-)