8. 10. 2009

Senegalky

Je to již nějaký pátek, co jsem se vrátila ze Senegalu a myslela jsem si, že vše co jsem chtěla říct jsem o své cestě řekla. Dnes mi však došlo, že jsem opomenula téma o kterém jsem chtěla napsat už od začátku a tím jsou senegalské ženy.

Nejprve trochu statistik: průměrná Senegalka má sedm dětí, první z nich porodila ve věku okolo 17 let, v přibližně stejném věku se také vdala. Minimálně jedno z jejich dětí zemřelo dříve než mu bylo pět let. Svého manžela sdílí společně s jednou či dvěma dalšími ženami. Neumí číst ani psát. Dožije se 52 let.

Senegal je převážně muslimská země, postavení ženy ve společnosti však není takové jak bychom očekávali. Žena v Senegalu sice není rovnocenná muži, ale rozhodně nehraje nějakou výrazně podřadnou roli. Nemusí být zahalená, může mluvit s cizími muži, může se svobodně pohybovat a celkově jsem neměla pocit, že by byla muži nějak výrazně podřízena. Mužům přiznávají jejich nadřazenou roli nějak tak automaticky a přirozeně, pokud se jí něco nelíbí dokáže si ale dupnout a prosadit si svou.

Život Senegalek se obvykle dělí mezi práci na poli, vaření, starání o domácnost, péče o děti a o manžela. Vařením se stráví opravdu spousta času, přišlo mi to až neuvěřitelné, ale na druhou stranu naprosto pochopitelné. Vaří se ze základních ingrediencí a většinou ve velkém množství. Neexistují žádné polotovary, které stačí jen ohřát. Všechno se musí zpracovat. Oloupat zeleninu, očistit a vykuchat ryby, vše dlouze vařit. Jídlo se jí vždy čerstvé, protože hodně domácností nemá ledničku. Senegalky, které jsem poznala já strávily vařením denně cca 6 hodin.

O čem chci však psát hlavně je to, jak Senegalky vypadají. Jsou krásné. A své krásy jsou si plně vědomy.Nosí krásné, barevné šaty, výrazné šperky a vlasy spletené do krásných copánků. Jsou nevýslovně ženské a zakládají si na tom. V Senegalu se vám nestane, že narazíte na individuum u něhož si nejste jistí jestli je to žena či muž (a neříkejte, že jste v Evropě na někoho takového nenarazili).

Stejně jako v mnoha afrických zemích ani v Senegalu nejsou ideálem krásy evropské vychrtliny s 175 cm 50 kg. Je to přesně naopak. Být hubený je známka chudoby. Pro Senegalku je nejdůležitější mít pořádný zadek! Tohle si pánové a dámy nedovedete představit. To totiž jen tak neuvidíte. To co se my, české holky krev a mlíko, snažíme zamaskovat, to Senegalky zvýrazní jak to nejvíc jde a jsou na to patřičně hrdé. Často jsem jim záviděla. Tyhle ženy milují svá oblá těla a my jsme nuceny svoje křivky téměř nenávidět a snažit se jich zbavit za každou cenu.

Bohužel nemám mnoho fotografií na kterých jsou Senegalky. Nerady se totiž fotí. Zde zveřejňuji těch několik, které se mi podařilo zachytit.

4 komentářů:

Klára řekl(a)...

pro mě nepředstavitelné, že jsi tohle všechno zažila, viděla...úplně jiný svět

Anonymní řekl(a)...

Blahopřeju! Vše opsané z internetu, včetně těch fotek!
Senegalky a negramotnost? To byla asi hodně stará statistika. Jsem manželkou Senegalce již 10 let, všechny ženy z manželovy rodiny i z širokého okolí vystudovaly nejméńě střední školu, jedna ze sester vystudovala dokonce několik vysokých škol, je právnička. Dnešní senegalské ženy jsou velmi emancipované, pracují v bankách, školách, lékárnách, na úřadech, žádné chudinky uvázané doma u plotny, běžně řídí auta , některé živí i nezaměstnaného manžela.O průměrném věku by se také dalo polemizovat. Co mi ale ze všeho nejvíce VADÍ je to, že jsi tyto informace opsala z internetu! Nedávno jsem četla originální článek- a vidím, že jsi mnoho pasáží jednoduše opsala, včetně fotek- ty ženy v autobuse např. Když už, tak si pořiď vlastní fotky a v tom Senegalu jsi opravdu byla?

Aicha řekl(a)...

K Anonymní..

Petite Ziri řekl(a)...

Mrzí mě takováhle odezva.
Můj článek je původní včetně fotografií o tom nemá cenu se dohadovat.Jestli někdo kopíruje moje články (v tom případě vás prosím o odkaz) to je věc jiná.
Je to Senegal mýma očima, tedy značně subjektivní. Byla jsem hlavně na vesnicích a tam to opravdu takhle vypadá.
Nebo já to tak alespoň viděla.

Mým úmyslem není nikoho pomluvit ani nikoho poučovat. Tohle není vědecký článek. Je to jen tak trochu můj cestopis.